top of page
  • Skribentens bildStina Axelson

"Det krävs galenskap för att starta en butik" - Reportage med Annika Ismarker, Tullportsgatan 1


Mitt i en brinnande pandemi slog Annika Ismarker, 45 och Anneli Asplund, 52, upp portarna till butiken Tullportsgatan 1– Roslagens skafferi & design i hjärtat av Norrtälje. Trots restriktionerna fick butiken en lysande start med hjälp av kreativa lösningar, men när kriget bröt ut med höjda räntor och ökade elpriser, fick de hitta en ny väg framåt– de växlade upp istället för ner.


Film och foto: Stina Axelson, www.stinaaxelson.se

Text: Eva Sandqvist, www.evasandqvist.se





"Istället för att tycka synd om oss själva fick vi tänka om. Vi valde att bygga om butiken för att få mer butiksyta och satsa på en sommarbutik i Grisslehamn", säger Annika Ismarker, entreprenör och butiksägare på Tullportsgatan 1.


Trots att det är tidig förmiddag är det redan en strid ström av människor som rör sig längs Tullportsgatan i centrala Norrtälje. Att kliva in i butiken Tullportsgatan 1, som har samma namn som gatan, är som att komma in i en skattkammare där ögat inte kan äta sig mätt. Från radion hörs Abbas Dancing Queen och kunderna går nyfiket runt och klämmer på sortimentet.



Butiken erbjuder allt ifrån lokalt producerade skafferivaror, träprodukter och keramik till kökshanddukar, emaljmuggar, påslakan och disktrasor med en uppsjö av finurliga grafiska tryck som gör diskningen till ett rent nöje.


"Alla brickor, kökshanddukar, disktrasor och påslakan är vår egen design som vi också säljer till andra återförsäljare. Det genomgående temat är svensk natur och kultur, som den här disktrasan till exempel som heter Bärs”, säger Annika och visar upp ett svartvitt sommarmotiv med korv, grill och öl. Det gäller att ha roligt på jobbet, säger hon och ler.


En av fördelarna med att vara företagare är att man får göra som man vill, som till exempel att namnge varor, komma på idéer, inreda efter eget tycke och smak i butiken, menar Annika, men det är också hårt arbete med långa arbetsdagar och stora insatser.


"Pandemin var jättebra för butiken, men när man begränsade antalet kunder i lokalen fick vi hitta andra lösningar. Kunderna fick beställa i dörren medan vi gick ut med betalterminalen och varorna på gatan, men när restriktionerna lättade så kom nästa smäll– kriget, vilket innebar ännu högre prispåslag. Det krävs verkligen en dos av galenskap för att starta en butik", säger Annika och skrattar.


Istället för att deppa ihop och stänga igen, bytte de strategi– nu skulle verksamheten växlas upp. På fyra veckor byggde de om butiken för att få plats med ett större sortiment samtidigt som de bestämde sig för att starta en sommarbutik i Grisslehamn.


"Tullportsgatan 1 i Grisslehamn blev en succé och det var rätt beslut av oss att växla upp trots merkostnader och extra arbete. Vi har nyligen medverkat på Formex, den stora design- och inredningsmässan i Älvsjö, Stockholm, där vi har sålt in våra kollektioner med gott resultat", säger Annika.


Ett ledord för butikens sortiment är kvalité, oavsett om det är deras egna varumärken eller produkter från utvalda återförsäljare.



Vi tummar aldrig på kvalitén, där är vi stenhårda, säger Annika med eftertryck.

Vi går igenom alla våra produkter noggrant innan de säljs vidare i butiken, webbshopen och till återförsäljare.


Att arbeta med hållbarhetsfrågor, utöver kvalité, är också en viktig del i att driva en modern verksamhet, men för Annika och Anneli var det aldrig en uttänkt strategi, utan mer ett koncept som föll sig naturligt.


Vi har aldrig uttalat att vi ska jobba med hållbarhet, det har mer känts som en självklarhet. Merparten av butikens produkter är svenska och lokalt tillverkade på ett klimatsmart sätt med korta leveransvägar, säger Annika.


Intervjun lider mot sitt slut och flera kunder står på kö för att få sina varor inslagna i vackra paket. Vädret har mulnat på och Annika sticker ut huvudet genom entrédörren och säger muntert – När det är småmulet väder går affärerna strålande!


Annikas tips i tuffa tider:

  • Samarbeta med andra butiksägare i din stad och kom överens om att sälja olika märken om man jobbar inom samma nisch.

  • Bygg nätverk och stötta varandra.

  • Sälj lokala produkter för att bidra till hållbar handel.

  • Sälj varor som du själv är kund till– genererar genuin försäljning.


Besök gärna www.tullportsgatan1.se


 

Tack till Annika Ismarker, Tullportsgatan 1 för att vi fick komma och hälsa på! Reportage skrivet av Eva Sandqvist Foto & Film av Stina Axelson

41 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page