Video och rörlig grafik premieras på sociala medier. Vill ni som organisation nå igenom bruset utan att krångla med tunga program och dyra licenser, så rekommenderar jag gratisverktyget Canva.
Många kommunikatörer och marknadsförare upplever att adobe programmen är tunga, svåra och kostsamma. Innehållsproduktion behöver inte vara svårt och med enkla medel går det att förvandla statiska tråkiga instagraminlägg, till något som är mer tillgängligt och engagerande.
Har du testat Canva än? Gratisverktyget för innehållsproduktion som är fullt av smarta funktioner, snygga mallar och gratis assets som musik, videosekvenser och annat härligt.
Häng med när jag träffar Fanny Persson Jaunzems, från Föreningen för Utvecklingsfrågor, för att se hur de som ideell förening kan använda gratisverktyget Canva för content produktion.
Under en timme pratar vi om hur vi med hjälp av video och kan skapa engagemang och hur vi sedan redigerar innehållet i Canva.
Här kommer mina fem bästa tips för dig vill anta utmaningen att börja med rörliga inlägg i sociala medier.
Tips 1 - Alltid ansikte med i bild
Visste du att innehåll med ansikten är mer benägna att få 38 % fler likes och 32 % fler kommentarer? Att visa ditt ansikte "Talking head" på sociala medier är ett bra sätt att bygga förtroende hos dina följare och är ett ännu bättre sätt att få kontakt och engagera sig med din publik och stärka dina relationer. Vi vill helt enkelt veta vem som ligger bakom spakarna!
Tips 2 - Bra ljud när du spelar in
Här kommer den stora frågan, är bra bild viktigare än bra ljud? Vi klarar av att titta på en video med genomsnittlig visuell kvalitet, men innehåll med dåligt ljud går bort. Har du inte tillgång till utrustning för att spela in ljud är lägsta nivån att du använder telefonens headset.
Tips 3 - Gör det personligt med Voice Over
Är du inte redo att visa dig själv i bild? Börja med en Voice over och använd den till din grafik. Att leda tittaren genom din video och samtidigt få lite personlighet är ett trevligt sätt att komma igång. Vi vill få momentum i filmerna och inte producera sömnpiller!
Tips! Gör din video transperant i Canva om du vill behålla VO men inte synas i bild
Tips 4 - Läsbarhet och att hålla det enhetligt
Det är lätt att gå bananas med grafiken och budskapen när vi skapar innehåll. Tänk "färre men värre" när du layoutar. Håll det kort och tydligt. Renodla ditt budskap och fundera kring vad som kan ligga i captions eller kan du hänvisa till en webbsida för vidare läsning? Inläggen ska även vara snyggt strukturerade så använd "Rulers and guides" i Canva.
Tips 5 - Batchproducera
Nu när kameran är framme och finkläderna är på, passa på och batchproducera. Går det att göra fler inlägg vid samma sittning? Eller som FUF´s fall, går det att bryta upp en lång inspelning till flera kortare och sedan hänvisa till det längre inlägget på webben?
Målet med kommunikationen är att ha en jämn matta och hela tiden ha något att lägga ut och vara "always on". Nu blev det mycket marknadsföringslingo :-)
Vad är dina utmaningar?
Det finns två saker jag brinner för. Digital produktion och marknadsföring. Jag tror verkligen på att dela med sig av processen, högt och lågt. Nu vill jag höra mer om dig, finns det något du upplever som utmanande? Skriv gärna ett par rader här i kommentarsfältet eller hör av dig!
Allt gott!
Stina
Comentários